הנדסת מים – מה זה בעצם? ולמה זה חשוב?

מים הם הדרישה הבסיסית לחיים: הם חשובים יותר מאוכל, מחסה, אור או חום – המים הם מקור החיים.

98% מהמים בכדור הארץ (המוערכים ב 326 מיליון טריליון גלונים) – מאוחסנים בים, ומלוחים מכדי שנוכל להשתמש בהם.

מבין 2% הנותרים שהם טריים וראויים לשתיה ("מים מתוקים") – 1.6% נעולים בקרח ובקרחונים קוטביים.

רק 0.4% מהמים הנותרים – הם המים העומדים לרשותנו.

מקור המים החיים הוא הגשם (התאיידות ועיבוי) – כאשר המים נמצאים בנהרות ובאגמים, ומאוחסנים מתחת לאדמה,

והם צפים באוויר כאדים (טל ולחות), נמצאים על ובתוך צמחים ועצים, בתוך ועל גבי בעלי חיים וכמובן בקרב בני האדם.

הנדסת מים עוסקת באופן כללי באינטראקציה של מים עם כל ההיבטים של הסביבה הבנויה והטבעית, על מנת לקשר בן מקורות המים לצרכני המים, שהם בעיקר אנחנו.

מדוע הנדסת מים חשובה כל כך עבורנו?

מנקודת מבט טכנית, הנדסת מים היא בעצם ניהול כל חלק של מחזור המים, החל מטיפת המים הנושרת מתוך ענן כגשם (שעד אז ההידרולוגיה היתה מדעי האטמוספירה),

עד לנקודה בה היא מצטרפת לים (ואז ההידרולוגיה הופכת לאוקיינוגרפיה). מטרת הנדסת המים היא למקסם את השימוש במים ראויים כמשאב סופי ויקר.

מהנדסי מים עוסקים בכל קשת העיסוקים הרלוונטית החל מתכנון תפיסת המים במקורות המים, עובר במערכות ההולכה אל אתרי הצריכה,

ועד לתכנון מערך החלוקה – כך שכשנפתח את הברז בבית גם בחורף וגם בקיץ יצאו מי שתיה.

מהנדסי הניקוזלעומתם עוסקים בעיקר בניהול הסיכונים האפשריים שיוצר הגשם, כגון: שטפונות והצפות, וכן בתכנון מערכות לניצול מיטבי של המשאב הזה בצורה של איגום עילי ו\או החדרה למי התהום.

מהנדסי ניקוז והידרולוגיה עוסקים לפיכך בתחום ההידרולוגי של תכנון שיקום והסדרת נחלים, השבת מים או ניהול החלחול שלהם, ותכנון מערכות תשתית להולכת נגר במרחב הפתוח על מנת לצמצם נזקי שטפונות, תכנון מערכות איסוף וקליטה למי נגר במרחב העירוני על מנת לצמצם סיכוני הצפות מבנים, תכנון מערכות קבלה ואיגום של מי הנגר אם לצורך השהייה ואם לצורך החדרה.

בהתאם לכך הכשרתו של מהנדס הניקוז מתבטאת בהתמחות יתר בתחום ההידרולוגיה ותכנון מאגרי המים, הידראוליקה של תעלות ושל מובלים, ותכן מבנים הדראוליים – הידרוטכניקה.

אנו בחברת " הידרומודול " מתמחים במגוון אספקטים בתחום הנדסת המים והניקוז כגון תכנון והנדסה – של תשתיות, ניהול נכסים, הפחתת שיטפונות, ניהול מים בר-קיימא,

תכנון ואפיון – אסטרטגיות מים (באזורים טבעיים או באזורי מבנים), מחקר וייעוץ מקצועי – בהידרולוגיה, הנדסת מים, הנדסת ניקוז, הנדסה חקלאית, הנדסת אקלוגיה מרחבית,

ניהול – נגר וניקוז, תכנון הסדרה – של נחלים, תעלות, גשרים, סכרים, מנהרות, בריכות שאיבה ומאגרים.

במידה וגם אתם זקוקים לייעוץ, הכוונה או הקמת פרויקט הדורש מומחיות של מהנדס ניקוז (ולרוב צריך, גם אם לא נראה ממבט ראשון) – אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר.